Bucurii mari de agricultori mici

…mici nu la propriu, ci la figurat. Caci deocamdata avem mai mult vointa decat stiinta si experinta practica intr-ale agriculturii. Si foarte putin timp…

Ce sa zic, norocul nostru ca exista informatie peste tot, timp sa fie sa citesti si sa pui in practica;  gasesti carti, articole, tot ce vrei despre agricultura ecologica, metode de combatere a daunatorilor cu zeama de urzici, solutie de sapun (iata ca si la asta e bun sapunul meu ! :-)), ceai de galbenele…Permacultura este iarasi un domeniu despre care as vrea sa stiu mai multe si sa ajung sa si practic… Mare noroc ca am crescut cu bunici care faceau toate lucrurile astea scrise prin carti natural, ca am avut ochi sa le sorb si sa le stochez pe undeva prin cap, desi eram mica, si ca acum, cand ma confrunt cu anumite situatii gradinaresti imi revin flash-uri poleite de magie sa-mi raspunda la intrebari. Cred ca bunica din partea mamei era o practicanta a permaculturii asa, din instinct, in gradina ei avea toate legumele posibile si imposibile, nu crescute in parcele dreptunghiulare, aliniate nemteste, ci intr-o devalmasie fireasca, capsuni pe sub vita de vie, loboda pe linga gura leului, colea stir, dincolo sparanghel…Unele se ajutau pe altele sa creasca si toate erau frumoase, gustoase si sanatoase. Bunica altoia pomi tinand cont de fazele lunii; usca tot felul de fructe la soare, pe rogojini din nuiele impletite…nici cel mai fitos musli de la cel mai de top magazin bio n-are  cum sa ajunga vreodata macar la degetul mic al combinatiei de fructe uscate pe care mamaie ne-o punea in bagaj, la plecare, in pungute legate cu rafie…Ajungeam destul de rar la bunica din partea mamei. Vara acolo era raiul fructelor, mincam piersici pina crapam, nu alta; mi-aduc si acum aminte cum radeam unii de altii, eu si verisorii mei, ca aveam burtile cat niste pepeni dintr-aia mari. Ne asezam unii linga altii, paralel, si le masuram: „A mea e mai mare!” „Ba a mea!”. Iarna mamaie ne facea nuci si migdale coapte pe plita.

N-am avut idee ca ma asez la calculator si ajung sa povestesc despre bunica, dar uite ca mi se ivi in minte, ba ma facu sa-mi dea si lacrimile…

Asa. Deci in week-end am fost iarasi la gradina. A fost nesperat de bine ca am prins o zi mai racoroasa, chiar a plouat serios la un moment dat, dar mai prielnica vreme de facut treaba asa decat cu soarele ala ucigator. Ploaia a inmuiat pamantul si am putut sa smulgem buruienile uriase si multe. Ba chiar am legat si copilit rosiile cu pelerina impermeabila, printre tunete si stropi desi:

Alea sunt rosii mici, am pus in mai multe transe, sa avem pina toamna tarziu. Dar avem si rosii mai mari, cred ca in 10 zile-2 saptamani maxim facem prima salata din productia proprie:

Primul dovlecel, care astazi si-a gasit loc in ciorbita:

Galbenelele pentru sapunul dedicat copiilor:

Galbenelele, ca si craitele care se vad in stanga, in poza de mai sus, au rolul de a feri plantele de insecte si daunatori. Ici si colo mai dai de cate o „centura” de galbenele-soldatei la datorie. Pe linga rosii, de pilda:

Ardeii:

Mararul pentru iarna si pentru muraturile de toamna:

Craitele:

Si un mac imbrobonat de ploaie:

Am mai recoltat si niste mazare, cam atata cantitate cata am semanat :-)), n-am avut productie prea mare, dar a fost incredibil de gustoasa. Pastaioarele de fasole urmeaza la recoltat.

Sa aveti o zi si o saptamana frumoasa, ca suntem abia la inceputul ei!

13 thoughts on “Bucurii mari de agricultori mici

    • Heeeei, Irina!!!! Eu azi-noapte am visat omleta aia pentru 11 persoane…iti si scrisesem ceva, dar nu mi s-a parut prea inspirat si am renuntat. Imi place bucuria din ochii tai, pari fericita si la locul tau acolo, e si foarte frumos.
      Toate cele bune!

  1. daca vrei sa trimiti ceva la Valcea la graunte de nisip🙂 Ion vine in we pe-aici🙂
    la plecarea anterioara am fost prea zapaciti…
    pup familionul,

    • Grauntele cred ca se deplaseaza el la Bucale, in drum spre mare, sapt viitoare, dar merci mult de oferta, imi place la nebunie „traficul” de genul asta, se retine intentia pt viitor.
      Din pacate Ligia si-a sapat singura groapa, mi-a trimis sapun pt juma’ de an :)))

  2. Deci aici era „tara” ta … frumos rau!
    Si uite ce bine ti-a priit, ai scris deosebit de frumos!🙂 doar sa fi mai generoasa in impartit in paragrafe si gata, nota 10 la literatura🙂

    Eu nu am stat atat de mult la bunici, sau poate n-am avut ochi sa le observ, dar am acum noroc de o soacra harnica … exact asa e si la noi in gradina🙂

    Ia sa scri dumneata cum faci maceratul acela de galbenele, in ulei de masline (vezi ca ai o indicatie de ulei super-bun, la mine, la „Tzatziki”), sau indicatie de alta zeama super-hidratanta.
    Incep sa mearga copiii la piscina, si trebuie sa-i dau cu nenorocirea de crema de plaja (si o idee de protectie solara m-ar interesa, tu ai mai citit despre uleiuri si unturi, si te pricepi mai bine) si ii spal bine-bine dupa ce vin, dar vreau sa dau si cu ceva sa mai contracarez din chimicalale ce intra in piele, odata cu crema aia.
    Deci astept idei, naturale🙂

    Sa serviti cu placere, cand le-o veni vremea, din gradina voastra!

    • Uleiul de galbenele se face din galbenele uscate, cam 10 linguri la 500g de ulei (cel de struguri intra mai bine in piele decat cel de masline). Ar trebui lasat sa stea la macerat 2 saptamani,la soare, dupa care filtrat. Eu am si o varianta mai rapida, cand ma grabesc, incalzesc borcanul cu toata treaba pina pe la 40 de grade apoi il las infofolit in carpe groase; fac asta de vreo 4-5 ori, in decurs de cateva zile.
      Uleiul de sunatoare este iarasi foarte bun pentru calmat arsuri, chiar mai bun decat cel de galbenele. Gasesti la plafar. Sper sa apuc sa culeg si eu sunatoare anul asta.
      Sau, bun si ca protectie UV si pentru calmarea pielii dupa plaja este uleiul de maces (rosa mosqueta). E mai scumpisor dar intra foarte bine in piele si e o minunatie. Treaba e ca nu prea poti sa-l iei dupa tine la plaja, e foarte sensibil la caldura si lumina, ar trebui sa-l pastrezi sub 18 grade, la frigider cel mai bine. Ii ungi acasa pe pitici si la dus si la intors si gata.
      Eu le prefer pe ultimele doua.
      Cand plecati?

      • Sa scriu mai intai ce am eu (ca altfel uit🙂 ) si apoi raspund.

        Am luat la mare unul din sapunurile de la tine, ceva cu insertii rozalii (ma uit acasa pe cartonas sa vad exact cum il cheama), a spalat super-bine inclusiv parul, pielea de crema de plaja cu factor de protectie 50 (dinaia waterproof care se intinde greu pe piele si mai raman si dare albicioase), orice.
        Ne-am spalat cu el 3 adulti si doi copii mici (cam o data pe zi fiecare) si inca mai am jumatate pe care cred ca i-l las mamei, i-a placut mult.

        Apropo de mama, m-a trimis la farmacie sa-i iau un sapun „alcalin sau cu glicerina” pentru ceva iritatie in zona genitala (indicatie de la dr). Nu am avut timp sa caut pe net si nici acum nu am, dar asa „ochiometric” eu i-am spus ca sapunul de la tine ar trebui sa o satisfaca, nu m-a crezut pe cuvant si nici nu am vrut sa insist f tare, poate detaliezi tu acest aspect, ar fi bine chiar intr-un post dedicat.

  3. Da; are dreptate soacra ta; un sapun dedicat igienii intime ar trebui sa aiba un ph mai mic; ale mele au cam 8 si valoarea asta e foarte OK pentru corp. Dar nu e posibil sa obtii la un sapun solid valori mici ale ph-ului.
    Cand am adunat multimea aia de codita soricelului am facut-o cu gandul la un sapun pentru treaba asta; acuma, ori fac unul lichid, la care e mai usor de ajuns la un ph OK; ori mai studiez problema sa vad cum pot face un sapun solid cu un ph cat mai mic. Oricum ar fi, tot ar „pisca” un pic cel solid.
    Sapunul folosit de tine a fost cel cu lapte de capra si roinita (insertiile sunt argila roz, cu rol purificator)
    Ma bucur ca v-a placut

  4. Asa … cu uleiul de galbenele … presupun ca nu se supara daca pun flori proaspete de galbenele, nu uscate, eventual si niste sunatoare pe langa🙂 Cred ca facea si soacra mea cea harnica, sigur ne-a dat o sticluta cu ceva de genul asta, cand s-a oparit pe un picior dl sot.

    O sa cercetez si ideea cu uleiul de struguri, sunt destul de atasata de cel (adevarat) de masline pe care l-am desoperit, chiar daca am observat si eu ca nu intra in piele chiar atat de bine.

    Mai am si o sticluta cu ulei de in, pe care ne e greu sa-l consumam intern dar pe piele e fff bun, cu comentariul ca se „murdaresc” halatele de baie si miros a … peste, dupa fiecare administrare🙂
    Stiu ca mai sunt si multe altele, superioare celui de masline, in cosmetica, insa majoritatea sunt si destul de scumpe.

    Nu intentionam sa iau cu mine pe plaja ceva ulei, stiu ca e bine sa stea la racoare si la intuneric daca se poate, sa nu oxideze.
    Ultima data cand am trecut pe la un plafar, intreband exact despre zemuri cat mai naturale care sa ne protejeze piele pe plaja, mi s-au insirat tot felul de cremutze care de care mai scumpe si mai fitzoase (evident pline de chimicale, aluminiu si parabeni), deci informarea tot singura trebuie sa mi-o fac, personalul de pe acolo nu prea stie sa citeasca nici macar eticheta.

    Daca pun macese sa se macereze (cand le-o fi sezonul) in ulei … nu iese ceva macar vag asemanator (ca proprietati) cu un ulei „scumpisor” de macese?🙂

    Hai ca-mi dau un sut in fund sa mai scriu despre mare, inca suspin dupa dansa, a fost minunata, mai ales comparativ cu fierbinteala de la ora asta din Buc😦

  5. Ba se supara daca pui galbenele proaspete pentru ca din cauza apei continute de ele uleiul poate rancezi. Pune uscate, eu asa te sfatuiesc.
    Si dupa ce obtii uleiul de galbenele poti sa-l transformi in unguent pur si simplu adaugandu-i ceara curata de albine. Unguentul e mai usor de aplicat decat uleiul, iar ceara asigura si un film protector pielii.

Lasă un răspuns

