Clipe de miere

Cred ca nu puteam petrece mai frumos duminica trecuta: am mers sa vedem cum se extrage mierea din faguri la „tara” prietenilor nostri, la Prundu.  Satul se afla in Giurgiu, foarte aproape de Dunare,  iar drumul pina acolo a fost o incantare, printre lanuri nesfarsite de floarea-soarelui, tivite pe la poale cu cicoare.

Gazdele sunt oameni dintre aceia despre care poti spune cu mana pe inima ca sfintesc locul:

bunicul, 86 de ani, coseste, ingrijeste gradina de legume, nu iarta nici un petec de pamant, oriunde trebuie sa creasca ceva folositor. Verde si drept ca bradul si povestitor. Cum ii mai radeau ochii cand si-a vazut stranepoatele…

Mama, care ne-a rasfatat cu mincare atat de buna ca mi-a parut rau ca nu sunt un fel de camila sau ceva, sa mananc tot ce era pe masa si dupa aia sa traiesc din rezerve vreo luna, cel putin. Sarut mana pentru masa inca o data, doamna, nu stiu cum Dumnezeu v-ati putut indoi o secunda ca nu ne-au placut la nebunie ciorbita, friptura, salata de vinete, pestele, drobul, placinta, prajitura cu visine (si lista continua :-)). A tinut neaparat sa-mi arate un articol din Formula AS despre miere, dar cum a fost foarte ocupata n-a apucat sa o faca pina la urma. Eu am gasit unul in care se vorbeste despre virtutile diferitelor feluri de miere aici http://www.formula-as.ro/2011/985/medicina-naturii-44/mierea-de-albine-14170.

Fiul, care deja furase bine pasiunea/meseria de la tata.

Care tata s-a invartit toata ziua in jurul stupilor si ne-a dezvaluit, in timp ce trebaluia, multe taine ale cresterii albinelor.

Ne-a aratat launtrul stupului, matca, albinele „primitoare” -cele care preiau polenul de la albinele culegatoare (habar n-aveam de asa ceva). Omul era un izvor nesecat de informatii, ca unul pasionat dintotdeauna de albinarit, care il si practica de vreo 30 de ani. Jos palaria pentru ca face toata treaba asta cum se cade, cu respect pentru albine. Toata mierea pe care am mancat-o inainte sa o gustam pe cea trecuta prin mainile dansului nu era, de fapt, miere. Din partea mea , daca as putea, le-as da pedepse gen „Vlad Tepes”  tuturor celor care isi bat joc de munca albinelor. Cum pot sa strice cu nesimtire un lucru atat de minunat? Nu ajunge ca profita de pe urma albinelor, mai trebuie sa si „smechereasca” mierea?

Ce credeti ca crestea pe linga stupi? Nimic altceva decat roinita sau alamaita ori buruiana stupului, care mie mie mi-e foarte draga.

Ca sa fie cat se poate de buna, de matura, apicultorul trebuie sa extraga mierea abia dupa ce albinele si-au incheiat toata treaba. Acest lucru se intampla cand celulele hexagonale sunt sigilate cu capacele de ceara:

Se decapacesc fagurii cu o unealta speciala, dupa care se centrifugheaza ca sa poata fi extrasa mierea. Ramele sunt repuse apoi in stup; albinutele muncesc putin sa reconstruiasca celulele de ceara care se mai strica in timpul procesului, apoi le umplu iarasi. Noi, bineinteles ca ne uitam lung la toata treaba:

Sper sa se lipeasca ceva si de cei mici, sa-si aminteasca de lucrurile astea cand vor fi mari. Noi vom incerca sa-i tinem cat mai aproape de astfel de indeletniciri „cu rost” si de putinii oameni pe care-i stim ca le fac bine.

Pina una alta, mici si mari am dat gata castroane intregi pline cu capacele din acelea de faguri, imbibate cu miere. Albina pune in ceara capacelelor o substanta care are darul sa conserve mierea; acea substanta este foarte buna pentru aparatul respirator. Deci nimeni nu mai raceste de acum incolo, clar?🙂 Adio Nurofen!

Bineinteles ca la fel ca si producatorii de lapte, de grau, de orice,apicultorii nu castiga mai nimic, in schimb se imbogatesc intermediarii. Care mai si masluiesc mierea, de multe ori.

Eu zic ca n-ar mai trebui sa le dam apa la moara intermediarilor si sa cautam, pe cat putem, sa luam direct de la producator. Asa castiga cine trebuie.

Acestea fiind spuse, ia sa mai dam noi o tura pe la borcanele cu miere, sa mai indulcim inceputul de saptamana.

Daca sunteti prin concedii, aflati ca va invidiez. Daca sunteti pe la joburi, „may the force be with you”.

Eu mi-am propus pentru saptamana asta sa incerc sa fac, bineinteles, un sapun cu miere si poate si cu ceara. Caci am, slava domnului, ingrediente direct din stup.:-)

4 thoughts on “Clipe de miere

  1. Ceeeeeee mi-a placut cum ai scriiiiis!🙂
    Mentionez si eu subiectul de fiecare data cand se potriveste. Produsele stupului (cele „pe bune”) sunt inestimabile.

    Socrul meu are stupi doar de vreo doi ani dar dupa cum vorbeste si se poarta cu ei … parca ar avea de toata viata🙂 este un om foarte apropiat de natura in general. Acum este la Corabia, la recoltata de miere de fl soarelui.

    Si eu am realizat, cu mare tristete, ca mierea de prin magazine nu prea mai are legatura cu ce ar trebui sa fie. Chiar si la un mare targ apicol, care s-a desfasurat in VL, prin primavara, am fost extrem de dezamagita, printre altele, un lucru suspect a fost ca absolut toata mierea era fluida, ceea ce nu poate fi in mod natural. Orice miere (chiar si cea de salcam) cristalizeaza dupa maxim 6 luni de la extragere iar cea mai frecventa metoda de a o face lichida la loc este incalzirea, ceea ce distruge o mare parte din proprietatile ei (inclusiv pus in ceai mai cald de 40 de grade).

    Capaceala avem in casa tot timpul, e mai buna si oricum mai putin nociva decat orice alte „pastilute de supt”🙂 conservam si diverse fructe acrisoare in miere, pe langa consumul constant, ca atare. Cu ceara mi-am tot propus sa fac o crema de galbenele dupa o reteta gasita la Cristela Georgescu, sau ca alternativa doar galbenele(si sunatoare) macerate in ulei …

    Pe scurt, salut orice indemn de a rasplati direct producatorii, din orice domeniu, fara intermediari (mai ales pe cei rai care „dilueaza” sau falsifica).

    Am si eu un post care are trimitere spre un filmulet cu info f bune despre produsele stupului, poate mai gasesti ceva folositor prin el (http://ungrauntedenisip.blogspot.ro/2012/01/produsele-apicole.html), macar mai popularizam suviectul, ca doctoriile ai parte de reclama mult mai mult decat merita. Nimeni nu se mai intoarce spre natura, sa profite de beneficiile ei, sa-si fortifice organismul, majoritatea se lasa pacaliti de industria farmaceutica, trateaza doar simptomele, creind corpului dependenta de medicamente.

    Concediul tocmai s-a incheiat, sunt in traseu spre casa, cu ar fi🙂
    Sper sa termin azi de scris recomandarea f calduroasa pt cazare la mare.

  2. Pingback: Crema pentru calcaie | Sapun bun

  3. Pingback: Creme bune | Sapun bun

  4. M a impresionat ceea ce am citit si ma bucur ca mai sunt si oameni care apreciaza viata la tara si vad ceea ce i frumos.imi place foarte mult viata la tara si maninc sanatos .primavara incep capsunile apoi visinile si ciresele urmeaza caisele si porumbul de fiert pepenii merele etc .toate acestea sunt bine ingrijite si muncite cu dragoste .in livada la umbra pomilor sunt si stupii care de asemenea sunt bine ingrijiti .e trist sa vezi in rafturi la magazine miere contrafacuta in timp ce a noastra ia drumul occidentului.avem cea mai buna miere din europa datorita faptului ca la noi sunt multe terenuri nelucrate si cresc multe specii de plante .sa speram ca vor venii si vremuri mai bune pina atunci sa fim sanatosi !

Lasă un răspuns

