Sapun de rufe

Recunosc, mi-e o rusine teribila ca, desi am constientizat de ceva vreme efectele dezastruoase ale detergentilor conventionali, continui sa merg cu valul acesta general si nepasator si sa folosesc preponderent Persil la masina mea de rufe. Cred ca cea mai inconstienta si (auto) distructiva fiinta din toata galaxia asta e omul, da, mirabila „trestie ganditoare” care alearga dupa propria viata fara sa o ajunga si care, in fuga asta, isi distruge sanatatea, planeta si tot ce conteaza de fapt. Mai ceva ca „vitrion”-ul englezesc, Bibicule…

Am avut eu, asa, vagi tentative sa inlocuiesc otrava de pus in masina de rufe cu ceva cat se poate de inofensiv. Foarte entuziasmata am fost cand am descoperit nucile de sapun.

La primele spalari a fost OK, priveam cearceafurile umede intinse pe sarma, la soare,  si nu-mi venea sa cred ca sunt atat de curate si ca nu mai miros decat a proaspat. Dar, dupa cateva spalari, dupa ce in sfarsit disparuse orice urma de detergent vechi din tesatura mi s-au parut galbene, iar petele erau la locul lor. Am incercat sa combin nucile cu bicarbonatul de sodiu, cum citisem pe undeva, in ideea de a scapa de faza cu ingalbenitul rufelor. Dar tot n-am prea fost multumita. Mai ales lucrusoarele atat de tavalite ale copiilor nu ieseau prea aratoase din masina de spalat.

Asa ca usor-usor le-am abandonat, spre rusinea mea, desi as fi putut urma exemplul prietenei mele, Madi, care a gasit solutia cea buna: combina nucile cu o sare inalbitoare si reuseste astfel sa aiba rufe curate.

Dupa aceea am mai incercat sa spal cu sapunbun🙂, pus direct in masina de spalat sub forma de razatura. Vreo cateva spalari iarasi am fost multumita. Dar sapunurile bune sunt facute astfel incat sa fie cumsecade cu pielea, au surplus de ulei, iar rufele ieseau din pricina asta imbacsite.

Deci nici asta n-a mers.

Acum in sfarsit a dat Domnul, m-am urnit si am facut un sapun de rufe cu putere de curatare mare. Tot lui Madi trebuie sa-i multumesc ca mi-a dat imboldul, are ea un razboi de purtat cu ceva scutece murdare. Voiam sa fac sapunul numai cu untura, ca tot ma cadorisise mama cu o galeata plina, de la saracul animal sacrificat (nu ca friptura n-ar fi fost buna, dar asa sunt oamenii, ipocriti; ar vrea numai avantajele). Deci, imi zic: il fac traditional, ca bunicile noastre, numai ca prin metoda „la rece”. Mare mi-a fost mirarea sa descopar ca, de fapt, sapunul facut doar cu untura si doar atata soda necesara grasimii pentru saponificare (deci nu mai multa!!!) nu are prea mare putere de curatare. Capacitatea lui de a scoate petele este de fapt mult sub limita acceptatabila potrivit standardelor actuale.  In plus, sapunul cu untura este cremos si chiar foarte emolient. De unde trag concluzia ca sapunul de casa al bunicii spala bine datorita faptului ca era suprasaturat cu soda. Plus corvoada frecatului  in fata albiei de rufe, deci actiunea mecanica. Va amintiti toate instrumentele alea de tortura folosite pentru spalatul la rau, maiul, batatorul de lemn si pe mama proprie si personala care, sambata seara freca, freca, freca in fata albiei?

Ei, noi, oamenii moderni, n-avem timp de frecat. Noi suntem ocupati cu alergatul…si luminita aia de la capatul tunelului se toooot indeparteaza…

Si asa a fost inventat detergentul, care inlocuieste actiunea mecanica a frecatului cu actiunea chimica a anionilor, cationilor, nitritilor, fosfatilor, alchilbenzenului…ma rog, nu conteaza denumirile…important e ca toate substantele astea ni se intorc pe masa, in legume, si ca omoara pestii din rauri si oceane. Anual se consuma 3.400.000 de tone de detergenti. Oare in ce lume vor trai copiii nostri?

Ca s-o scurtez, ca deja m-am lungit si nu-mi place vorba lunga, revin la sapunul meu de rufe: pe linga untura aia am mai pus si niste uleiuri care sa faca sapunul mai eficient in curatarea murdariei: cocos si palmier. L-am taiat bucati mai mari, cam de 200 de grame. Am adaugat si uleiuri esentiale de tea tree si busuioc, pentru efectul lor antibacterian. Astept sa se usuce si il voi folosi in masina de spalat.

Eu una sunt hotarata sa micsorez cat pot de mult partea mea de rau pe care i-l fac Pamantului.

Madi, cred ca scutecele alea murdare deja au inceput sa tremure de spaima🙂

7 thoughts on “Sapun de rufe

  1. scutecele mele ma iubesc, mai! toata ziua le plimb din masina pe sarma si de pe sarma pe fundul copilului :))
    serios, nucile de sapun sunt minunate! spala excelent rufe colorate, nu strica tesaturile fine, iar la scutece/rufe murdare fac tandem f eficient cu sarea ecologica de la Ulrich Naturlich, care elimina prin oxigenare petele de caca, cafea, orice. Pentru un an de spalare intensiva (minim 10 masini/saptamana) costul este de 100 ron pt nuci si aprox 300 de ron pt sare (dezinfectez scutecele cu ea, am consum industrial). Nu pute pe balcon a chimicale, nu dau limpezire dubla la masina, sunt ecologica mai tot timpul :))
    petele de pe rufe colorate necesita o solutie de la P&G, de asta as mai vrea sa scap. Dar nu sunt atat de frecvente ca sa ma amarasc din cauza asta.

  2. Eu nu mai contribui la statisticile cu tonele de detergenti, de o vreme! Am descoperit, prin iarna trecuta, ca sapunul facut de bunica, cu untura, soda si toate buruienile numai de ea stiute, fiert de doua ori!🙂 Il rad (ce munca la ras!!!) si pun in masina de spalat, spala excelent!
    Initial il puneam 50-50 cu detergent, pana am capatat curaj si am vazut ca merge si singur. Ma simt usurata, de ce sa neg? mai ales financiar, si in casa noastra se utilizeaza masina de spalat aproape de 10 ori pe sapt, ca suntem multi. Acum … de ecologica ce mi-s, trebuie sa prestez saptamanal la ras sapun, pt toate masinile astea🙂 macar cu sapunu nu am grija, inca mai sunt in pod, peste 200kg cred🙂

    Cu pete pe hainute mici … nu m-am stresat f tare niciodata, mi se pare o munca sisifica, am preferat sa investesc timpul in alte domenii.
    Asta cu eliminatul petelor si altele de genul, mi se pare sincer o gaselnita a comerciantilor, sa aiba pe ce se concura si pe ce cere banii, ca „a mea e mai alba/imbulinata/parfumata!”.

    Daca as vrea sa fiu cu adevarat ecologica, as arunca pe geam masina de spalat cu totul, dar … e greu sa te intorci atat de mult la origini, putini sunt atat de patrunsi de idealuri de acest fel.
    Inca o tin minte pe mama cum spala, saptamanal, cate o cada plina cu rufe, cand eram mica, tare as fi vrut-o mai libera de astfel de corvoade.

    Initiativa ta e de nota 10! si ideea cu sarea aceea inalbitoare e f buna!

  3. Am citit tot materialul tau sperand sa gasesc mai multe detalii legate de cum prepari sapunul de casa. Daca vrei sa mi-o spui, inclusiv micile secrete, ti-as fi recunoscator.

      • Scuzati-ma ca nu v-am raspuns mai devreme; nici acum nu am prea mult timp la dispozitie, sunt fugarita de treburi. Dar va promit ca vorbim si va dau reteta cu care am lucrat eu.
        Multumesc de vizita.

      • Haideti ca i-a venit randul si raspusului…Reteta pe care am folosit-o la sapunul de mai sus e asa: 455 g ulei de cocos dezodorizat, 300g ulei de palmier, 915 g untura de porc curata, 600g lichid (puteti pune apa, ceai de pelin sau alta planta, decoct, decoct din nuci de sapun) in care dizolvati 255 g de soda caustica de puritate 98%.
        Se topesc uleiurile pe baie de aburi; in momentul in care amestecul de uleiuri si lesia au ambele 40 de grade se trece la mixarea lor, cu un blender vertical. Procesul e destul de rapid, practic cateva minute. Trebuie amestecat pana in momentul in care consistenta unei budinci fluide. Adaugati rapid si uleiurile esentiale preferate ( ceva cu rol antibacterian: lavanda, tea tree, salvie, roinita, etc) si apoi turnati totul intr-o forma ca de chec, tapetata cu hartie de copt. Scoateti sapunul din forma peste 12 ore (altfel se va intari prea tare) si taiati-l in bucati potrivite. O puteti face cu un cutit, in lipsa unei unelte speciale de taiat sapunul. Sapunul va iesi destul de dur, deci se va mai zdrentui pe margini un pic de la cutit.

        Asta daca vreti sa faceti sapun de rufe…Cocosul si palmierul sunt adaugate ca sa ii sporiti puterea de curatare sapunului.

        PUteti face insa si sapun pentru corp numai din untura; iese foarte bland cu pielea. In cazul acesta trebuie sa puneti cam 130 de grame de soda si 350 de grame de lichid la un kg de untura.

        Daca mai aveti intrebari o sa caut sa raspund…chiar daca uneori nu atat de rompt pe cat mi-as dori.

        Succes la sapunarit!

Lasă un răspuns

