Minunata paine cu maia

Pentru cine nu o cunoaste, painea cu maia e paine adevarata, la 1000 de ani lumina distanta fata de painea cu drojdie,  chiar facuta in casa. Ca sa nu mai vorbim ca n-are nici o legatura cu cartonul vandut prin magazine pe post de paine.  Painea cu maia este  pregatita doar din ingrediente „biblice”. Adica din apa, faina si sare, cum spune Codruta de la Codru de paine. Pregatirea ei cere atentie si daruire. Si timp. Procesul de preparare al painii cu maia dureaza cateva zeci de ore (de azi pe maine :-))

Rezultatul insa e ceva care te va umple de satisfactie. Nu pot sa va descriu bucuria mea de dimineata, cand am scos din cuptor ceea ce vedeti mai jos, cu tot cu mirosul acela acrisor, indescriptibil; cu tot cu simfonia cojitei, de care se pomeneste in Ratatouille. Am stat si am adulmecat-o si i-am dat tarcoale vreo ora :-):

paine cu maia Paine cu maia paine cu maia paine cu maia naturala Paine cu maia paine cu maia Paine cu maia

 

Cine face deja astfel de paine, isi va da  seama dintr-o ochire ce mai am de imbunatatit si ce mi-a iesit bine. Trebuie sa-mi procur banetoane (cosuletele in care creste painea) si instrumente speciale cu care se fac acele incizii „on top of the bread”, care mie nu prea mi-au iesit foarte estetice folosind cutitul din dotare.

Pana una alta, am ceea ce este cel mai pretios: vointa de a face astfel de paine, care e un lucru migalos, dar nepretuit pentru sanatatea familiei mele. Si maiaua:

Maia naturala pentru paine

Minunata maia, care prin actiunea sa de durata din timpul dospirii face ca toti nutrientii din cereale sa ramana  intacti in paine, astfel incat sa ne hranim cu ceva valoros, usor digerabil si asimilabil. Ceva atat de diferit de painea cu drojdie industriala, care dospeste in graba. Eu, cand fac paine cu drojdie in casa o las la crescut o ora-o ora si ceva. Dar sunt convinsa ca industrial timpul acesta este mult scurtat, ca doar traim in secolul vitezei. Oricare ar fi timpul de dospire atunci cand se foloseste drojdie rezultatul e acelasi: in urma fermentarii ei va rezulta alcool, valoarea nutritiva a cerealelor scade, painea rezultata este saraca si greu de digerat. In felia de paine vor predomina lucruri care ingrasa, nu lucruri care hranesc.

Multumesc tuturor celor care m-au facut sa respect painea, sa-mi fie draga:

Bunicii, care robotea desculta prin curte din zori si pana-n seara si era in stare sa faca in doi timpi si trei miscari turte pe plita, cu gust inconfundabil.

Mamei, care umplea iarna casa de mirosul painii coapte in soba, dupa ce se dogorea vapaia jarului.

Fetelor de la De-a Brutaria, de la care am luat acum vreo doua luni o paine cu maia si gustul ei m-am hotarat instantaneu sa nu mai mananc alt fel de paine.

Codrutei, de la Apa.Faina.Sare, de unde-am preluat retetele de maia si de paine.

Cristinei si lui Gabi, care habar n-au ca i-am cunoscut la timpul potrivit si ca m-au determinat sa le urmez exemplul si sa fac paine cu maia🙂

Si acu’ ma duc sa mananc paine cu unt si miere…si ce bruschete am sa fac maine :-)…

4 thoughts on “Minunata paine cu maia

  1. Si eu am devenit fan paine cu unt si miere, datorita painii marca „De-a brutaria”😉

    Am uitat sa-ti spun ca pielea Clarei a trecut testul🙂

  2. Hm … deci e mai buna decat painea pe care o fac eu in casa de aproape doi ani! Am tot citit despre ea dar mi s-aparut anevoios cu crescut maiaua, poate ma incumet pana la urma. Desi … daca e buna o sa mancam mai multa, nu ar fi prea bine :))
    Deci mai ai miere! Hai, baga repede sa o termini, ca vine acum transport proaspat! :))

    • Da, nici nu se compara. Eu am mai avut o tentativa cu paine asta acum vreo trei ani, mi-am crescut maiaua, am facut si de cateva ori paine, dar era Matei prea mic si treaba prea multa si nu prea apucam sa ma hranesc eu, daramite sa hranesc maiaua…:-)…si am abandonat…
      Dar acu’ o sa ma tina mult si bine.
      Maiaua …nu e chiar asa de complicat…ai incredere!
      iar miere mai avem doar pe fundul unui borcan🙂

Lasă un răspuns

